Vad är soaking?

På Kyrkforum förs just nu en diskussion om soaking är något välsignat eller av ondo. Vissa påstår i diskussionen att detta skulle vara en företeelse som är starkt förknippad med new age och andra ockulta ting som yoga eller zenmeditation.

Så vad tusan är det jag babblar om?


Soaking är en slags aktiv vila som myntades under den så kallade Torontovälsignelsen. Detta var en väckelse som drog över staden (och faktiskt hela världen i och med det). Det hölls gigantiska möten där många upplevde den Helige Andes närvaro starkt. Så starkt att många föll till golvet. Det mötesledarna gjorde var att de uppmuntrade mötesdeltagarna att då ligga kvar på golvet och fortsätta suga åt sig av Gud och lyssna till vad Han hade att säga – ”to soak”.

Ett typiskt soakingmöte idag innebär, i alla fall i det sammanhang jag varit med om, att man träffas ett par stycken någonstans (i mitt fall hemma hos ett superhärlig pastorspar), lägger sig/sätter sig bekvämt runt i vardagsrummet, lyssnar på lugn och skön lovsångsmusik och bara ber att Gud ska tala till en. Man vilar alltså i Herrens närvaro och lyssnar aktivt på det Han har att säga.

När jag är med får jag oftast profetiska tilltal genom andra, alltså att Gud har gett någon annan deltagare ett budskap ämnat för mig. Då skriver den personen ner det på en lapp och lägger bredvid mig. Det är så skönt för jag får bara höra en massa saker som stämmer in exakt på min situation just då!

Jag förstår inte varför detta kritiseras. Användaren Doddo på forumet länkade till det här blogginlägget som är kritisk mot något som kallas kontemplativ bön. Har inte så stor koll på vad det är, men det verkar vara en djupare och mer inåtvänd form av bön med en tro på att Gud är allt och alla och allt och alla är Gud. Här börjar vi snacka new age. Men detta är så otroligt långt bort från den soakingen jag varit med om!

Det vi gör på de här soakingträffarna skulle man lika gärna kunna göra hemma. Det är superenkelt och superskönt. Du skulle alltså lika gärna sätta på en lovsångsskiva, gosa ner dig i soffan och bara vara. Låta Gud tala till dig och vila i Honom. :) För precis så är det, och det är därför jag inte förstår varför man kritiserar den här typen av soaking.

Testa gärna på det här! Det är viktigt att vi tar oss tid att höra Guds röst i samhällets ständiga sorl, utan att dra hela vår önskelista för Honom.

Märkt , , , , , , , , , , , , , , , , ,

10 tankar om “Vad är soaking?

  1. tobias skriver:

    är det inte soaking likt flödesbön. eller in to the flow.Detta har dem på arken som kristen församling utanför Stockholm. Det är lovsång och så går folk runt och ber för en . flödesbön, en form av bön där du ber i samarbete med den helige Ande och flödar i nådegåvorna.

    • Johan Borg skriver:

      Hej!

      Det finns säkert olika benämningar på företeelsen. Och egentligen är det dumt att haka upp sig på begreppen. Det är meditation helt enkelt. :)

  2. Carina skriver:

    Ja du… du kan ju kolla här själv vad du tycker om Toronto blessing och frukterna som blivit av det, tex Todd bentley (Lakeland). Soaking o Mindfullness har samma källa. En gren från ett ruttet träd kan aldrig bära god frukt. På frukten känner man trädet som bekant. Men som sagt; kolla o tänk efter själv. Mvh Carina

    Helig fylla???

    Häxa?

    Och en av grenarna till det ruttna trädet: Todd Bentley, Lakeland som blivit välsignad av dem i Toronto. Hej å hå! Och folk, däribland kända svenska musiker, pastorer mfl vallfärdade dit. Suck.Man kan inte kalla det att vara blind. Förstockad och i koma snarare?

    Det finns ingen ursäkt för denna cirkus! Perverterande av evangeliet. Som att pissa på korset. Osmakligt!

    • Johan skriver:

      Jag är fullt medveten om att mycket konstiga företeelser försiggick under Toronto-välsignelsen, och jag avskyr Todd Bentley’s helandemöten. Det är verkligen något avskyvärt. Önskar nästan jag var med på ett av de där mötena så jag kunde stå upp för vad som är rätt.

      Men inget av det du länkade handlade om soaking. Det enda klippet av soaking var ett gäng som låg på golvet, helt stilla, med kuddar under huvudet. Ser inte särskilt demoniskt ut i mina ögon.

      När jag gick på soaking första gången hade jag ingen som helst aning om vad det hade för ursprung. Jag vet bara att det var väldigt gott, väldigt stillsamtm tillsammans med en skön grupp människor som jag känner personligen och att jag fått höra Gud tala. Gud talar till mig och jag får stanna upp i vardagsstressen och vila en stund i Hans trygga famn. Räcker inte det? Varför dömer du ut något sådant?

      Dessutom tycker jag det är lite tråkigt att du kallar hon i vit klänning som pratar för häxa. Baserat på vadå? Hennes yviga hår, långa klänning och skröpliga fingrar? Eller är det något du hänvisar till i det hon säger som får dig att påstå något sådant? I sådana fall hörde jag inte det.

      Gud välsigne dig också!

  3. Carina skriver:

    Öh… Men hej förresten Johan *fniss*! Visste inte att det var/är du som står bakom loggen. Såg ett inlägg som låg ute på nätet som länkade till denna sida så… Ja världen är liten ;). Blesssings! Carina

    • Carina skriver:

      Hej igen! Jag glömde att skicka med länken om just soaking som tillhörde Torontoblessing, alltså var något man hämtade den ifrån, och eftersom Toronto blessing har sina rötter inom ockultismen spelar det ju ingen roll vad man sätter för etikett. I många kristna sammanhang lyfter man fram Toronto blessing som den 4e vågen som det talas om i Hesekiel (tror jag det står) och som något häftigt, kristet… Folk har vallfärdat till Lakeland och upphöjt Todd Bentley som en stoooor gudsman och står fortfarande upp för att det var något cool, häftigt och eftersträvansvärt. Vad jag menade med just soaking var att den härstammar därifrån och egentligen, i grund o botten, från hinduismen/buddhismen (där talar man om kundalini), vilket enl Bibeln avses avgudadyrkan.
      Nu har ni haft bra möten och kanske inte utfört soaking så som den avsetts från början, vilket ju är bra. Ber om ursäkt att jag är skarp i det, men jag anser att något antingen är ok i enlighet med Bibeln, eller så inte. Det beror alltså på rötterna. Som det står ”genom frukten känner man trädet”. Nu upplever ju du att det inte är någon dålig frukt. men det gör å andra sidan inte de som tycker att Bentley är toppen. Inom new age tycker man inte heller att det är någon dålig frukt. Tills man upptäcker det längre fram. Inte meningen att låta hård men eftersom jag har varit med om ett helvete efter att ha jobbat med de krafterna.

      Häxa var med ett frågetecken;). Haha nej du kläder kan knappast påverka mig. Det är snarare hennes ”utstrålning” som gav obehagskänslor. Det ger ju Bentley också, även om han har jeans och skjorta… så knappast. Då vore det ju uppenbart och lättlurat, den som har på sig svarta kläder och häxhat är häxa men den som har på sig ljusa kläder… Nej snarare ”förklär sig som ljusets ängel”. Syftar inte på klädseln alls utan på irrläror som sprids, falskt evangelium, att allt är ok etc.
      Nej det var väl lite magstarkt att skiva ”häxa?”, men associerade en del till Harry Potter som är ”häxmästare”, trollkarl och honom läser en hel del kristna och tycker att det är heeelt ok även om barn får lära sig hur man förbannar sina föräldrar, spår i sump och lämnar kroppen (sk astralresor). Jättekristet…

      Just därför, och för att Katryn Kuhlman är en rot till Toronto, vidare till paret Arnotts, o vidare till Bentley… med div som soaking. Ledsen att jag inte länkade till sajter om soaking. En av de jag tänkte på, var glandberger.net men den sidan är borttagen el under konstruktion så tyvärr. Vakna Sverige länkade dit o jag har tagit del av det tidigare, men jag tar fram några andra länkar så länge.

      Du kanske kommer fram till att soaking är jättebra fortsättningsvis och då är det bara så att vi upplever det olika helt enkelt.
      Var inte meningen att sätta dig i en dålig dager Johan, om det uppfattades så ber jag väldigt mycket om ursäkt! Var inte min mening. När det gäller det jag upplever som irrläror är jag väldigt svart-vit.

      Några länkar om soaking:

      Soaking – välsignelse från Gud eller ockult nyandlighet?


      http://www.gotquestions.org/soaking-prayer.html
      http://www.elvorochjanne.se/LAKELAND%20OUTPOURING%20SVERIGE/Dagen%2022-5-08%20Norska%20Oasrorelsen%20imponeras.htm
      Tar även upp Toronto, Kundalini o annat:
      http://www.vaknasverige.se/tag/soaking/
      Sammanfattande om vad som hänt o händer. Allt är intressant att läsa men enbart om soaking gäller 5e stycket.

      Ha det bra allihopa och tänk på att hellre söka Skaparen än det skapade.
      Jesu blods beskydd över oss alla i denna förvirrande tid.

      PS. Om man ser en etikett som sitter på en gren, bör man följa grenen till grendelningen och sedan följa stammen för att se vilka rötter det trädet har. DS.

  4. Johan skriver:

    Det kanske det som är problemet. Världen omkring oss är inte svartvit. När jag först började med apologetik i mellanstadiet var jag oerhört svartvit och nästan klankade ner på folk som inte trodde som jag. Jag tänkte: ”Shit vad korkad man är om man inte tror på det här. Det är ju så uppenbart!”. Och när det gällde särskilda företeelser och ämnen kunde jag verkligen vara: ”Så här är det och på inget annat sätt, och alla som inte tror så här är liiite efterblivna.” Nu hårdrar jag det för att göra en poäng, men det var lite den tonen jag hade.

    När jag idag ser tillbaka på de inläggen läser jag dem och blir alldeles förskräckt. Skrev jag verkligen det där? Så enkelt är det ju inte!

    Jag tror alla kristna går igenom det stadiet; ofta i början av ”förälskelsen”. Detta kanske bara gäller tonåringar, jag vet inte, men man ska frälsa världen och Jesus är störst, bäst och vackrast och det finns en tydlig uppdelning av ont och gott. Det här är RÄTT och det här är FEL. Men den fasen växer man tillslut ur.

    Jag insinuerar inte på något vis att du är infantil i din argumentation. Jag menar bara att det inte alltid är så enkelt och självklart hela tiden.

    Jag skiter fullständigt i vad andra säger om soaking. Om de avviker med några udda inslag från det jag varit med om, då är det inte den aktivitet jag pratar om. När vi diskuterade det här på Kyrkforum kom, åtminstone jag, fram till att det här handlade om begreppet: ”soaking” som sådant. För att jag kallade det för soaking gjorde att alla som var emot mig genast applicerade ALLT vad Torontovälsignelsen var på min lilla upplevelse! Hade jag kallat det för något annat hade det antagligen inte blivit något ramaskri.

    Jag förstår att du skriver allt detta i omtanke. Du vill hålla mig borta från ockultism. Tack för den omtanken. Men jag tycker det är himla trist att du inte litar på mig. Om du skiter i att det heter ”soaking” och all den historia som ligger bakom, om du går upp till inlägget igen och läser hur det går till och vad min erfarenhet är av det, tycker du inte det låter himla skönt? Det är en typ av stilla bön. Det är som att sitta i kyrkbänken tyst för sig själv och be, med enda skillnaden att du ligger/sitter lite bekvämare. Det är den enda skillnaden. Och att folk i den bönen, precis som om de hade bett i en kyrkolokal, får profetiska tilltal till varandra – det är väl fantastiskt? Kan du erkänna att det låter som en bra grej, eller åtminstone som en ofarlig företeelse? Om inte, vart i ligger det farliga? I madrasserna, fotöljerna, den ”ockulta lovsångsmusiken”, eller något annat?

    Jag vill avsluta med ett bibelord:

    ”Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett uselt träd bära bra frukt.” – Matt 7:15-18

    För det första vill jag påpeka att ”trädet” här inte syftar på historien bakom Toronto-soaking, utan min personliga erfarenhet av den slags bön som olyckligtvis kallas för ”soaking”.

    Den typen av bön jag deltagit i ett antal gånger (nu var det ett tag sen) har aldrig burit dålig frukt. Om det här hade varit ont och demoniskt, eller vad du vill kalla det, så hade det inte burit bra frukt. Jag har endast – och nu vill jag att du litar på mig – erfarit goda ting i det sammanhanget. Jag har fått tilltal som jag verkligen behövt som gäller mitt personliga liv och förhållande till Gud, som bara träffat så rätt. Utan bieffekter. Det är bra frukt; alltså måste man dra slutsatsen att det kommer från ett gott träd (än en gång, med träd menar jag inte Torontovälsignelsen eller Todd Bentley, utan den bönesamling jag varit på som kallas soaking).

    • Carina skriver:

      Jag fattar vad du menar och hur du menar! Det är inte det jag ifrågasätter. Varför plagierar man en dålig källa då? Det var ju jag som hänvisade till den ruttna frukten;). Alltså på frukten känner man trädet… Om roten till frukten är ond, kommer frukten att visa sig vara rutten oavsett, förr el senare. Nej för att följa Jesus MÅSTE man vara svart-vit. Det är det den ”smala vägen” innebär. Sedan har det inte med människosynen att göra. Jag betvivlar inte på att du är en god människa, omtänksam och att du vill följa Jesus. Det är inte det detta handlar om. Det handlar om att inte ge fienden något tillfälle. Om man ändå vill köra utför stupet trots varningar; fine. Nu hårdrar jag också;).

      Nej det är alltså inte ATT ni i stilla bön har sökt Gud, bett om vägledning etc som jag syftar på och argumenterar mot, utan SOAKING! Det var väl soaking som var ämnet eller har jag missat något?

      Mitt råd är att ni klipper helt med soaking som begrepp och inte akklar det annat än att träffas o be tillsammans. Meditation står det heller inget om i bibeln utan är ett sk ekumeniskt begrepp hämtat från buddhismen, snarare i så fall att det avses att ”begrunda” ordet. Be över ordet, fråga Gud.

      Vad skulle du själv säga om några personer skrev att de brukade vara på seans? Men de menade att det inte alls var seans utan bara ett ord som användes och att frukten var god. De kanske inte alls var på seans, utan använde ett låneord.
      Är det inte det som blir tokigt, o kärnpunkten i hela detta resonemnag ang soaking? Att ni inte alls soakar?
      Problemet med att använda irrläror-begrepp är ju att andra litar på andra kristna o tror att det är rätt. DU kanske har pejl på ditt kristna liv Johan, men alla andra då?

      Därför tycker jag att vi ska vara goda förebilder, pröva allt, och kolla upp källorna. Det är ju extremt lätt nu för tiden att bara googla fram svaren. De flesta plagiaten är hårfina o svåra att urskilja, men kollar man ursprungen, berättar de gärna om varför de tagit fram de olika metoderna. Busshisterna är såklart jättestolta över sina meditationer men tycker kristna är konstiga som använder samma krafter fast de påstår sig tillhöra en annan religion.
      Det är så lätt att kolla men det tycks som de flesta tänker ”go with the flow”, jagar upplevelser mer än Gud. Men vem vill mötas av den värld man flytt ifrån?

      Som sagt så tycker jag att de som inte vill förknippas med ockulta företeelser inte ska använda samma namn. Inte heller bör kopiera företeelserna o sätta en annan etikett på det.

      Klart jag vill tro det bästa om dig o andra kristna Johan, det är ju inte det det handlar om. Det handlar om att vara andligt vuxen och ta ansvar för vårt handlande. Många saker är lättköpta men dyra att bli av med. En del är så törstiga att de dricker vilket vatten som helst, även om det är giftigt. Det tragiska är att de antagligen ”bara” har en tro, men ingen RELATION med Gud och därför jagar efter upplevelser.
      Många av dem har växt upp i en kristen familj och lärt sig att tro, mer ett socialt arv, men ingen egen upplevelse. Det krävs ju att man får det förr el senare.

      Just därför är det tokigt att erbjuda ett lockande smörgåsbord av allehanda läror där man satt en kristen etikett, som otroligt många kyrkor gör. Förutom yoga o qigong finns ju plagiaten där man gör samma sak men kallar det annat. Nej det handlar inte om att ha rätt el fel, vara stel el tråkig, utan peka på faran med att ta till sig företeelser som inte är kristna och kalla det kristna, eller som sagt, ha kvar ett namn så det blir missvisande. Huvudsaken är att ni inte följde/följer modellen/stegen som anges, för då är det efter ett rituelt mönster utifrån originalet. Men det vet ni bäst själva.
      Allt gott!

  5. xyz skriver:

    Läs Bibeln i stället för att missionera för sådant som för bort från Gud och Hans ord!

Kommentera