Ansiktet utåt.

När jag skriver det här vet jag inte vad jag skrev om senast. Antagligen om Jesusmanifestationen. Just det, jag skulle skriva mer om det. Well, det känns ju lite off så här två veckor efter. Vill bara säga en grej om det:

Om Jesusmanifestationen hade varit en tyst manifestation – och nu tänker jag specifikt på den gigantiska marschen – hade det nog gjort ett större intryck. Man behöver inte skrika och gorma “Jesus älskar dig! Jesus älskar dig!", eller “JESUS *klappklappklapp* JESUS!” som värsta hejaramsorna för att visa att man tror på honom. Bara antalet människor som deltar i tåget är väldigt tydligt i sig.

jesusmanifestationen

Vad tänker folk som ser och hör deltagare i tåget skrika sådana saker? Spär det inte bara på allmänhetens fördomar mot kristna som inåtvända, intoleranta idioter som inte vet bättre? Kan man verkligen tro att en hejaramsa kan få någon förbipasserande att inse att Jesus verkligen älskar en? Hur gjorde Jesus?

Jag måste erkänna att jag skämdes när gänget bakom mig i tåget höll på med de där ramsorna. Det enda jag kunde tänka på var hur otroligt fånigt det måste låtit i förbipasserandes öron.

Utvecklar inte mina tankar mer än så för den här gången. Har lite mer att säga egentligen, men det hinner jag inte med nu. Är du intresserad av att höra mer, skriv en kommentar! Vad tycker du om det här?

Märkt , , , , , , , , ,

10 tankar om “Ansiktet utåt.

  1. Ulf Blixt skriver:

    hej! fick syn på din blogg via kyrksajten… fastna för detta inlägg.
    de har tyvärr aldrig blivit av (än) att ja åkt på jesusmanifestationen men tycker den i teorin låter fantastisk!! Har hört både och om den, possitivt och negativt.. tycker väl precis som du att hejjarramsor inte är optimalt på en JESUSmarsh..bara att visa att de finns många kristna som sluter upp i en manifestation tycker ja räcker, man ska inte behöva skrika hejjarramsor för att visa att man har en tro på Jesus.

    Tycker att du verkar ha väldigt sunda värderingar och tankar och att du är så pass ung, bilden av dig ja fick på dirren var at du måste vara i 25 års åldern och när ja läste att du skulle ta studenten snart så hajjar man till, de skulle finnas mer sådana som du i landets alla samfund och församlingar:D

    guds rika välsignelse!

    • Johan Borg skriver:

      Hej! Tack för uppmuntran! Kul att höra att man inte är ensam om sina idéer. :)

      Fridens!

  2. Anna med H ;) skriver:

    Vet inte hur länge du varit igång och skrivit nu igen, men det är sÅ gött att läsa din blogg! Nästan som en liten gudstjänst, eller ah :)

    Var riktigt sugen på att åka på manifestationen men jag var i Litauen och hälsade på en vänförsamling så det gick inte riktigt. Hoppas det var underbart bra och peppande! Förstår din tankegång gällande att inte hålla på att försöka konvertera människor genom att skrika ramsor. Det känns ju bara jättelöjligt. Jesus gjorde ju verkligen inte så.. Prata med människor istället, sjung lovsång och sånger som berättar om kärleken istället, tänd ljus istället, eller den fantastiska idén, gå tyst (och be?) istället! Hade varit grymt härligt att få vara med i ett tyst bedjande tåg genom hela Stockholm, eller träffas och tända en massa ljus eller nåt annat tyst eller lågmält. Så grymt mycket häftigare och mer respektingivande! Drog visst igång lite på det här. Men tänk så mycket härligt det hade kunnat hända om man typ gick runt och bad för alla man fick syn på. Anden hade kunnat bli så väldigt tydlig alltså. Men… Samtidigt är det bra att visa att det är kul mm och inte onaturligt(förstå mig rätt) och spänt att vara kristen. Ah, lite tankar bara :)

    Ha det super den sista tiden i skolan nu Johan!
    Gud välsigne dig!
    Kram kram kraaaaam

    • Johan Borg skriver:

      Vad länge sen jag fick en kommentar av dig! Fy, vad gött det är att höra av dig! :D

      Ja, det var helt galet mäktigt. Ångrar inte att jag var med.
      Gött att du utvecklar mina tankar lite! Det är just det jag menar. För ett tåg med massa människor brukar ju låta rätt mycket. Varför inte bryta normen? Det får nog en större inverkan. Folk hajar till, tusentals människor vandrar tillsammans i ett oändligt tåg – men de hörs inte. Bilden jag har av detta är sjukt fräck. Frågan är om det skulle bli bra i verkligheten. ;)

      Förstår vad du menar med att det är kul och inte onaturligt. Hajar direkt. Kan tänka mig att en tyst marsch också kan få motsatt effekt, spär på bilden av kristna som inåtvända och tystlåtna. Shit, vilken svår fråga det här var…

      Hoppas Gud välsignar dig järnet! :)
      Kram pårej!!

    • Willie skriver:

      This piece was cogent, welriwl-tten, and pithy.

    • Hey, that’s the greatest! So with ll this brain power AWHFY?

  3. Emelie skriver:

    Jag håller med om att det känns lite konstigt att gå runt och sjunga hejjaramsor för Jesus, om jag såg det där tåget på stan och inte var kristen så skulle jag nog skaka lite förbryllat på huvudet och skratta lite för mig själv. Inte ta det på allvar. Så en tyst manifestation skulle nog fungera bättre i så fall. Däremot gillar jag tanken på att gå runt på stan och sjunga lovsång. Provade det i Berlin förra sommaren och det var verkligen effektfullt. Vi sjöng på gatorna, i tunnelbanan, på tågen. Och vi berörde verkligen människor. Det var så lätt att göra det där också, där ingen kände oss och vi visste att vi aldrig skulle träffa de människorna igen, dessutom sjöng vi på svenska och engelska, så tyskarna förstod knappast alla orden. Ändå blev det tydligt att de förstod känslan bakom, det spreds verkligen en frid över alla som lyssnade. Man borde våga göra mer sådant här hemma också. Så det är väl något Jesusmanifestationen är bra för, att få oss alla att våga synas och höras lite mer, även om det blir i hejjaramsor.

    • Johan Borg skriver:

      Görs det på rätt sätt kan det vara hur bra som helst, absolut! Och jag håller med om att vi kunde vara lite modigare i det offentliga rummet än vad vi är. Men vi får aldrig förlora fokus. What Would Jesus Do, you know?

      Tack för ditt inlägg!
      Johan

      PS. Berlin är en så sjukt skön stad!

  4. Carina skriver:

    Tack Johan!
    Kan bara instämma! Hur skulle Jesus ha gjort :).

    Jag vet ju hur jag själv reagerade innan jag blev frälst… Bara med ett flin åt alla ”inskränkta muppar” men jag har många av de åsikterna kvar för att påminna mig om hur de flesta som inte fått reda på den äkta Jesus tänker, och att man inte kan smeta på någon något. Där är ju kristendomen, så som Jesus tänkt den, helt unik. Inga ritauler eller aktiviteter, endast frälsta av nåd och kärlek.

    Samtidigt får man vara lite vaksam på alla dessa ekumenska former, där man av idel iver försöker hitta på olika saker för att liksom skynda på Guds jobb med någon han kanske inte ens tänkt sig. Det står ju att vi inte ska mixa för att inte låta oss luras in i tex new age. Det är otroligt många inom både SvK och frikyrkorna som bjuder in div ”irrläror” med tex mindfulness (buddistisk meditation) och där t.om berättar man att det är buddistiskt. Man bjuder in medium, healers, shamaner o dyl för att testa varandras aktiviteter.
    Om man nu är så naiv att man tror att man på det sättet kan vittna om Jesus. Nej jag tror att man redan innan dess inte hade Jesus hos sig.
    Ska man sprida evangeliet måste man ju ge folk en chans att få det SANNA evangeliet. Fy va ledsen jag blir på dem :(.

    Själv hade jag inte levt om jag inte fått tag i (den sanna) sanningen. Men tack och lov. Och dörren tilld et ockulta är FETstängd!

    Vilken underbar Gud vi har, Jesus Kristus :)
    Gud välsigne dig Johan!
    Carina

  5. Carina skriver:

    Om någon förresten vill veta lite mer om den andliga verkligheten kan ni läsa lite om en resa från ett helvete till fullständig frihet.
    http://inblick.se/Default.aspx?ID=53&Action=1&NewsId=271&PID=416

    Om det inte är ok Johan, får du ta bort länken :)

    Mitt enda syfte är att berätta vad en ”oskyldig” meditation kan leda till.
    Blessings
    Carina

Kommentera