Bögfittor och Jägermeister.

Jag promotade min blogg på Lunarstorm igen. Denna gången blev det inte en sådan anstormning som det blev första gången, men lite diskussionshungriga magar fanns det där, minsann! Läs gärna kommentarerna och mina svar här. Sedan gick det hett till i min gästbok på sidan också… Den här kvällen blev skillnanden uppenbar mellan vilka som skriver bara för att provocera och de som uppriktigt söker svar. Det känns fint att kunna finnas där för andra och föra en civiliserad diskussion om saker och ting och kanske få folk att se saker ur ett annat perspektiv. :) Samtidigt som jag antingen ignorerade eller svarade med ödmjukhet på inlägg som var helt uppåt väggarna.

Fick t.ex. min första kommentar på ljudbloggen ikväll! Den löd: “jävla bög fitta”. Det var ju så lagom vackert. Jag tar inte åt mig av sådant. Blockerade IP-adressen och raderade kommentaren. Har haft tillräckligt mycket erfarenhet av det sociala livet på nätet så jag vet hur det fungerar.

JägerhjortSedan har jag och Jocke suttit och diskuterat storyn bakom Jägermeisters logga, via Facebook. Detta med anledning av att jag valt den som avatar på min ljudblogg. Det är en otroligt vacker kristen symbol med korset (obivously), men också hjorten som symboliserar Guds trofasthet och ens egen tillgivenhet. Har den som skrivbordsbakgrund, faktiskt.
Men Jocke fick poletten att trilla ner. När han påpekade bildens koppling till Jäger kom jag ihåg att jag minsann sett den i det sammanhanget. Tyckte mig ju känna igen den!

Vi blev dock lite fundersamma över varför man valt en sådan symbol som sin logga. Jag läste på deras FAQ om detta. Det här är vad jag kunde utläsa i korta drag om märket:

”Det verkade handla om någon Sankt Hubertus som älskade att jaga, och under en jägartripp får en se en syn av en ståtlig hjorthanne med ett starkt lysande kors mellan hornen. Då blir han omvänd och börjar umgås med fattiga människor och blir biskop. Grundar ett antal kloster.”

”… Och därför har vi valt att använda den symbolen i vår logga.” JAPP! HELT LOGISKT! Nej. Jag fattar inte. Är det någon här inne som fattar, vänligen meddela mig på valfritt vis.

Nä, nu ska jag krypa till sängs. Routern stängs av vilken sekund som helst. Godnatt!

Taggad , , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Bögfittor och Jägermeister.

  1. Dude Better Know skriver:

    Detta må vara gammal sak att dra upp men tycker du bör ta och studera kring denna ”Sankt Hubertus” då han inte är bara någon person utan ansett ett helgon, även kallad ”Saint of hunters” Där av kommer logon då om du har läst en sekund av jägermeister’s ursprung så vet du då om att det är från början en ”jägar dryck”.

  2. Tommy skriver:

    Sankt hubertus är jägarnas skyddshelgon. När man sedan gör en dryck och döper den till jägarmästare så är det en uppenbar koppling.
    Med vänlig hälsning, Tommy

Kommentera

