Egoistiska svensk.

Sitter här och blir lite irriterad. Så irriterad att jag måste dela med mig av det trots att det var en evighet sedan jag skrev något här.

Har kollat in Stockholm Pride lite grann och såg att en av deras programpunkter handlar om polyamori. Du kan läsa mer om det genom att klicka på länken. Kortfattat är det utövandet av flera kärleksrelationer samtidigt, icke att förväxlas med öppna förhållanden. Ett öppet förhållande är en relation mellan två personer men som tillåter sexuella kontakter utanför förhållandet. Skillnaden är att polyamori gör att man kan vara tillsammans med flera personer samtidigt. Precis som polygami, utan att det handlar om äktenskap.

Googlade lite och hittade ett blogginlägg skrivet av ”Kerstin i backen”. Det handlade om öppna förhållanden och polyamori. Men det jag reagerade på var vad kommentatorn med signaturen ”Sussi” skrev:

Polyamori… Ja människor får göra som de vill, det är min åsikt. Men att rikta sig till fler med min kärlek, det låter jobbigt. […] Jag vill som sagt inte säga vad som är rätt eller fel, vill inte agera värdemätare, men inom mig låter det gränslöst, skapar diffusa känslor. I kärlek, är det inte nog att vara uppfylld av en? *Skrattar lite för mig själv* ”vad gör hon, han, hon och den ikväll?” Det blir för min person för mycket. Detta utan att ha en önskan om att vara ett rättesnöre, för vad som är rätt eller fel.

Så här svarade jag:

”Är så trött på den här ansvarslösa, äckelliberala attityden. Så himla svenskt att vilja vara till lags hos alla att man knappt vågar ifrågasätta någonting. Om något kommer upp som du ställer dig frågande till eller rent av känner direkt motstånd till, ska du då bara sitta på händerna och se på utan att säga ett knyst?

Enligt devisen ”alla får göra vad de vill, så länge det inte skadar någon annan” så har du inget att säga till om om en nära vän eller familjemedlem till dig blev beroende av heroin och riskerade att överdosera. Det är den personens eget ansvar. Om den personen dog är det bara hans/hennes fel. Du kan inte göra något, men inte nog med det – du får inte göra något! Det hade varit att inkräkta på den personens bestämmanderätt över sitt eget liv.

Visst låter det konstigt när jag tar det exemplet? Visst motsätter sig det din instinktiva vilja att ingripa i ett sådant fall? Är inte det ett motargument mot det sättet att tänka?”

Jag går så långt att kalla det här tankesättet för egoistiskt. Det signalerar att jag minsann inte tänker ta ansvar för andra personers handlingar. Sköt du ditt så sköter jag mitt. Det paradoxala är dock att i heroin-exemplet är det vanligare att tänka så när det gäller folk som inte står en nära. Men de som betyder mycket för mig är jag beredd att göra ett undantag för, eftersom de tillför något i mitt liv. Det här är att hårdra det såklart, men jag tror inte det är så långt ifrån sanningen. Jag undantar inte mig själv från det här beteendet, men jag avskyr det.

Sitter och funderar på vilket bibelcitat jag ska ha med här och ser att jag lika gärna skulle kunna ta med hela kapitel 3-4 från Första Johannesbrevet. Hela det stycket handlar om att älska sin nästa. Men det blir för långt. ;) Ett utdrag:

”Ty detta är budskapet som ni har hört alltifrån början: att vi skall älska varandra.” – 1 Joh 3:11

”Om någon som har vad han behöver här i världen ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom?”
– 1 Joh 3:17

”Mina barn, låt oss inte älska med tomma ord utan med handling och sanning.” – 1 Joh 3:18

”Visa varandra tillgivenhet och broderlig kärlek, överträffa varandra i ömsesidig aktning.” Rom 12:10

Det sista bibelordet tar jag en gång till ur parafrasen Handbok för Livet:

”Älska varandra som syskon. Låt det inte finnas någon gräns för den uppskattning och respekt ni visar varandra.”

Sannare ord har aldrig yttrats. Dessa ord får konsekvensen att vi säger ifrån när någon håller på att skada sig själv. De tar oss från ett passivt åskådande till ett aktivt engagemang för en annan människas liv, även om problemet inte berör mig direkt. De uppmanar oss att stå upp för vår sak och våga säga ifrån. De hjälper oss bidra till en bättre och vackrare värld.

De är ord jag vill leva efter.

Taggad , , , , , , , , , ,

12 thoughts on “Egoistiska svensk.

  1. […] inspirerad av mitt blogginlägg jag skrev igår. Kan läsas på ungkristenkille.se. Detta ämne engagerar mig en del. Den ursprungliga texten var åtta sms långt, men lyckades korta […]

  2. David skriver:

    Det är skitkul att du skriver i bloggen igen!

    Jag håller med dig så mycket att ett seriöst försök till debatt är ogörligt, men lite vill jag ändå skriva!

    Det är intressant att se någon skriva detta så otroligt rakt ut, har själv funderat en del på detta att man inte ”får” lägga sig i, och hur det har blivit något sorts, vad ska man säga, hittar inte orden. Om jag säger så här: denna knepiga regel att man inte ”får” har i mina ögon samma funktion och användningsområde som en polisbricka, som en sorts fribiljett. Känner man själv att ”usch vad obehagligt, jag kan inte lägga mig i min kompis problem” så kan man rättfärdiga det enkelt genom att tillämpa regeln om att inte lägga sig i andras liv. Omoraliskt och oansvarigt enligt mig! Den saken är det inget snack om.

    Det du tar upp är i min värld ett problem, man måste verkligen våga gripa in och inte vara så försynt feg. Dock inser jag mig nog själv vara drabbad av detta. Jag reagerar direkt på i vilket ämne detta exemplet är taget i från. Spontant känner jag ”men nej, man kan inte indirekt uttrycka att polyamori är skadligt eller fel rakt ut”. Men jag inser att man väl visst kan det, om man tycker det. Själv tror jag också det ändå är vad jag vill göra, men jag är så otroligt skadad av svensk ”politiskt korrekthet” att det knappt går. Dock kanske det fungerar för vissa att ”utöva” polyamori, även om det känns svårbegripligt.

    • Johan Borg skriver:

      Tack för fina ord!

      Ja du, jag kanske inte riktigt förstått hur rak jag är nu när du säger det. Tror många är ”skadade” av svensk politisk korrekthet. Anledningen till att jag gör så uppenbart anti-PK uttalanden är för att Jesus var anti-PK. Han gick emot skadliga samhällsordningar och tillrättavisade högt uppsatta människor som missbrukade sin makt. I Nya Testamentet kan man läsa att Jesus höll på att bli stenad flera gånger för det han sade. Så när jag som kristen står upp för samma värderingar och åsikter som Jesus gjorde så vet jag att jag ger mig ut i farliga vatten. För hans budskap är inte mainstream. Det sticker folk i ögonen, ja det sticker mig i ögonen ibland!

      Tack för ditt inlägg,
      Johan

  3. David skriver:

    Jag håller med om att man ska försöka säga ifrån om saker man anser är fel. Dock återkommer man alltid till frågan om vad som faktiskt är rätt eller fel. Visst tror jag absolut att det finns grundstadgar, man skyddar små barn, man tar hand om sin fru och sin familj etc. Men när man går bredare än så så ändras det ofta över tiden, historiskt sett ändras många saker. Därför är det svårt att avgöra när man ska vara anti-pk eller pk.

    Jag skulle själv vilja ha den säkerheten, att följa vad Jesus gjorde. Att utgå från honom som mall för vad som är rätt. Dock finns det många tvetydigheter i vår bibel, där Jesus går emot andra delar i Bibeln som lär vara Guds ord. Vågar man då verkligen följa det helt. Jag menar du verkar vara en smart kille, men blir man fanatisk så känns det som man kan gå för långt. Frågan är var den känslan, kommer ifrån, är det Gud som ger mig den eller är det miljö och arv runt mig.

    Jag tycker egentligen inte det behöver vara så mycket diskussion kring polyamori, det är knäppt. Så är det. De flesta har inget behov av det och de verkar mest vara ett påhitt för att slippa krångla med att hålla uppe ett fast förhållande. Dock finns det ju värre saker att ha en bestämd åsikt kring? Ett annat problem är ju att andra religioner känner lika starkt som du gör om att följa Jesus, fast det går emot vad du tror.

    Vet inte riktigt hur du ska svara på detta, det är väl varken frågor eller påståenden, mest lite spontana funderingar, behandla dem hur du vill :)’

    Må gott!

    • Johan Borg skriver:

      Asså, mina läsares kommentarer är det bästa jag vet. Tack så mycket för dina tankar, David!

      Jag utgår mycket från vad Jesus predikar i BIbeln när jag bildar mig en uppfattning om saker och ting. Visst finns det saker som verkar tvetydiga, men frågan är om de verkligen är det. Inte ofta jag stöter på två texter som står i direkt motsats till varandra. Har du några konkreta exempel du tänker på?

      Sedan tror jag också på Andens ledning. Gud har en fantastisk förmåga att korrigera oss genom den helige Anden. Jag upplever framförallt att han kan ge mig intentioner, en magkänsla som avslöjar om något är rätt eller fel. Den intentionen är inte allestädes närvarande direkt, men jag tror att den kommer när den behövs.

      Du skriver: ”Dock finns det ju värre saker att ha en bestämd åsikt kring?” och syftar på polyamori. Självklart gör det det, men betyder det att man borde ha en mindre bestämd åsikt om polyamori för det?

      Vi behöver inte ens prata andra religioner, det räcker att prata om andra kristna. Aldrig kommer vi tycka likadant. Även du och jag tycker olika i vissa frågor. Och alla är vi övertygade att vi själva har rätt. Det är inte konstigt, bara mänskligt. Det är en del av vår mänskliga natur, att vi är unika allihop.

      En inställning man kan ha till det är: ”Det finns inget rätt och fel, allting är relativt, det som känns rätt för dig är rätt för dig.” Folk av den åsikten brukar också vara den typen som tycker att alla religioner ska bli bästa vänner och bilda en enda stor, härlig, multireligiös gruppkram där alla kan vara kompisar och kramas och tycka att man i grund och botten tror på samma sak.

      Nej, hellre står jag upp för vad jag tror på och argumenterar för det på ett respektfullt sätt, främst för att allt omöjligt kan vara relativt. Påståendet: ”allting är relativt” är ju ett absolut påstående! Om allting är relativt så bör själva påståendet att allting är relativt vara relativt, men det gör ju att allting också kan vara absolut, vilket gör att allting omöjligt kan vara relativt!

      Dessutom tror inte alla religioner i grund och botten på samma sak. De grundläggande värderingarna och syn på livet är så olika att vi helt enkelt inte kan enas i en utopisk myshörna, åtminstone inte utan att reducera sin tro tills den blivit något annat.

      Tack för ditt inlägg!
      Johan

  4. Confused skriver:

    Jag har inte läst hela kommentaren av ”sussi”, men av det som du ryckt ut tycker jag hon verkar vara en vettig person. Hur härligt är det inte med människor som kan uttrycka sin åsikt utan att för den skull förarga någon. I mina ögon är det en konst och något som jag själv vill bli bättre på. Personligen tycker jag bara det ökar respekten för personen ifråga, men det kanske bara är jag?

    Sedan kanske jag inte riktigt har förstått ditt exempel, för delar av det tycker jag inte håller.

    ”Enligt devisen ”alla får göra vad de vill, så länge det inte skadar någon annan” så har du inget att säga till om om en nära vän eller familjemedlem till dig blev beroende av heroin och riskerade att överdosera.”

    Menar du att det inte skulle påverka dig negativt om en nära vän eller familjemedlem började droga? Visst, det kanske inte skulle skada dig rent fysiskt, men är det det enda som betyder något?

    Jag tycker absolut att du har en poäng i att vi bryr oss när det tillhör vår närmsta omgivning, vilket ju är fruktansvärt att vår kärlek inte sträcker sig längre än till de vi kramar.

    Angående dina uttalanden om Jesus, så håller jag med om att han verkligen gick mot den tidens ledare och inte var rädd för att säga vad som var sant. Men efter att ha läst NT är den bild jag har av Jesus snarare att han var otroligt ödmjuk i sitt sätt mot andra människor.

    Att säga sin åsikt utan att förarga den man talar till leder oftast till ett intressant samtal där den man diskuterar med också har lättare att ta till sig det man säger. Borde inte det vara värt att sträva mot?

    • Johan Borg skriver:

      Hej! Tack för din kommentar. :)

      Intressant poäng, särskilt i dessa tider av het debatt kring elaka nätkommentarer. Men i mina ögon skulle jag bli än mer imponerad om man lyckades säga ifrån, inte vara rädd att säga vad man tycker är rätt och fel samtidigt som man gjorde det med respekt och ödmjukhet. DET är en konst.

      Drogexemplet var en retorisk överdrift. Självklart påverkar det en psykiskt negativt. Det är just därför man gör undantag om det gäller en anhörig. Men hör man om någon annan som man inte har någon som helst koppling till tänker man lätt så som jag beskrev i exemplet. Det är därför jag kallar det för egoistiskt.

      Jag skrev så här i en kommentar till David här ovan:

      Anledningen till att jag gör så uppenbart anti-PK uttalanden är för att Jesus var anti-PK. Han gick emot skadliga samhällsordningar och tillrättavisade högt uppsatta människor som missbrukade sin makt.

      Ja, Jesus var en oerhört ödmjuk och kärleksfull man. Han trampade aldrig på den lilla människan. Han vandrade ju tillsammans med henne och stod upp för hennes rätt. Just därför hade han inga problem med att vara hårdare mot maktens män.

      Jag håller med dig! Den attityden borde alla ha. Men det betyder inte att man ska göra våld på sina egna åsikter.

      Allt gott!
      Johan

      • Confused skriver:

        Väldigt intressant att läsa det du skriver då jag känner igen mig själv i mycket.

        Däremot kanske jag missförstår dig igen eller så har du inte läst min kommentar ordentligt,

        ”Hur härligt är det inte med människor som kan uttrycka sin åsikt utan att för den skull förarga någon. I mina ögon är det en konst och något som jag själv vill bli bättre på.”

        ”Men i mina ögon skulle jag bli än mer imponerad om man lyckades säga ifrån, inte vara rädd att säga vad man tycker är rätt och fel samtidigt som man gjorde det med respekt och ödmjukhet. DET är en konst.”

        Vad är skillnaden i de ovanstående citaten? Jag skulle vilja påstå att de är identiska.

        I övrigt får snarare uppfattningen att Jesus var lugn och väldigt koncis i sina tillrättavisningar. Men kan vara det utan att, som du säger, ”vara hårdare”.

        Gal 5:22 – Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning.

        Allt detta är Jesus.
        Enda gången Jesus faktiskt tillrättavisar någon hårt och burdust är när han ser försäljningen i templet. Men då var han också arg.

        ”Den attityden borde alla ha. Men det betyder inte att man ska göra våld på sina egna åsikter.”

        Vilket jag ju verkligen inte menade. Läs min kommentar igen:
        ”Hur härligt är det inte med människor som kan uttrycka sin åsikt utan att för den skulle förarga någon.”

        Frid!

        • Johan Borg skriver:

          Om du menade samma sak som jag; vad bra! :)

          Ja, jag får också uppfattningen av Jesus som en tålmodig, vänlig och kalkylerad man. Men det går inte riktigt att bortse från alla hans hårda uttryck. Han kallar fariséerna för huggormsyngel och ormar ett flertal tillfällen, självrättfärdiga, onda, trolösa, hycklare, egocentriska, blinda dårar; han kallar dem okunniga, trots att allt de gjorde var att studera skrifterna. Hela Matt 23 består bara av anklagelser av de skriftlärda! Det är ofta jag kan höra en kraftig tillrättavisande ton i Jesu ord; jag har inga problem med det. Tycker snarare det är skönt att Jesus vet när man ska sätta ner foten.

  5. Annika skriver:

    *suck* ännu en kristen som tror att han vet rätt och ska pådyvla sina sanningar på andra.
    för det första så är polyamori inte något svenskt påhitt, det har funnit i USA längre än vad du har funnits till och för det andra så tar man mycket mer ansvar i ett polyamoröst förhållande gentemot varanda än vad många i heteronormativa förhållande gör mot varandra.
    Sen förstår jag inte hur du kan svänga dig med en massa bibelcitat och tro att det du hittar där är det enda rätta.
    Om du läser bibeln lite mer noga hittar du massor av ställen där männen lever med flera fruar OCH har sex med sina slavinnor. Är inte det polyamoröst så säg? Vi kan ju bara ta urfadern Abraham som exempel.

    Dagens standard sattes av vita kristna män på medeltiden och så vill vi INTE leva idag.
    Idag vill vi vara mer fria och tänka själva, vi behöver inget patriakat som sätter någon standard för oss.
    Ta och öppna ögonen och blicka uppåt istället för att gå med stänga ögon och öron så ska du se hur ljuvt livet är att leva och vad du kan lära dig om du är mer öppen och ödmjuk inför livet

  6. JK skriver:

    Det ska vara en kristen ”man” att döma och sprida ut bibelord omkring sig utan att själv våga stå för något.

    Har själv en gång i tiden varit med i frikyrkan dock som väldigt ung. En sak är säker någon kärlek och öppenhet fanns inte där. Allt jag såg var tragiskt inrutade människor som inte vågade tänka själva utan att fråga pastor eller frenetiskt bläddra i sin bibel efter citat för att stödja deras senaste galenskap.

    Tyvärr kan man ju hitta stöd för precis vad man vill i bibeln.

    Du får göra som du vill. Varför får inte jag det? Det verkvara en sjukdom bland unga speciellt killar/män att sticka sin näsa där dom inte har något att göra.

  7. levitte skriver:

    Ärligt talat kan jag knappt se en röd tråd i det här inlägget.
    Du pekar på polyamori, och pratar sen om heroinmissbruk, och likheten är exakt var?
    Sen ser jag något om samhällsordningen i en kommentar.

    Det jag saknar helt här är något som säger vad som faktiskt skulle vara principiellt fel med polyamori. Och nej, att citera bibeln duger inte för mig, jag vill se en egenhändig analys, som visar att du är en person som kan tänka själv.

Kommentera

