KSL – dag #13

Äsch, skitsamma. Vi hoppar in i dagens datum istället.

Jag vaknade ca 09:05 i morse, tio minuter innan morgonandakten. “Johan, dags att vakna nu. Du ska hålla i andakten om fem minuter.” Jahapp, bara att hoppa upp och köra då.

Jag hade inte planerat någonting. Under veckan har jag tänkt ut flera spår sjag skulle kunna prata om men hade inte bestämt mig för något. På ett par minuter skulle jag bestämma mig för vilket spår jag skulle välja, vad jag skulle säga och vilket bibelord jag skulle använda.

Stressen var över mig. Ändå kände jag ett lugn. Jag kunde göra det här. När jag kom upp till kyrkan hade Daniel börjat planera något att säga, diskuterade ämnet med de andra ledarna. Jag bröt in och sa att jag har en andakt. Det är lugnt, intygade jag.

Jag gick in och satte mig på första bänken eftersom jag samtidigt som jag planerade mitt snack skulle sköta projektorn. Under varje lugn minut tänkte jag igenom vad jag ville ha sagt och skrev ner punkter på en lapp.

När första lovsången var slut och det var dags för mig att gå upp hade jag inte skrivit färdigt det jag ville säga, men nu fick det bära eller brista.

Jag pratade om bön och hur en bön inte definieras utifrån antalet ord eller hur bra man formulerar sig, utan vad som ligger på ens hjärta. Min vanligaste bön är: “Jesus.” 
När jag säger det, i vilken situation det än må vara, så vet Han vad jag vill. Det har Jesus själv sagt, som det står om i Matteusevangeliets sjätte kapitel, vers åtta:

“Er Fader vet vad ni behöver, innan ni ber  honom om det.”

Jag behöver alltså inte ens formulera meningar för att Gud ska höra min bön. Faktum är att det räcker med en enda liten tanke.

Därefter fortsatte jag med att berätta om ett bönesvar som jag skrev om här för ett tag sedan, för att visa på att det händer saker när vi ber och att Gud bryr sig om oss.

Jag avslutade med att läsa ur Romarbrevets åttonde kapitel, vers 26:

“Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord.”

Det är en så himla skön vers. Vi får hjälp när vi är svaga av den helige Anden, även kallad Hjälparen, med att be – även när vi inte ens vet vad vi ska be om. Det vet Anden, han som vet vad vi tänker, känner och behöver. Han ber för oss. Det är gött att veta.

Det gick skitbra. Tror inte jag varit så nöjd med en andakt jag hållit någon gång innan. Jag kände mig verkligen ledd av Gud, asså. Nu lät det ju bättre än vad jag kunde återge i det skrivna ordet, men tungan bara rullade på utan att jag egentligen tänkte så mycket. Jag formulerade mig rätt, stakade mig inte och stannade när det räckte så att jag inte överförklarade.

Nu är det strax lunch här. Ska bli gött med käk, även om det är konstigt att detta är den sista riktiga hela dagen på lägret…

2 thoughts on “KSL – dag #13

  1. Anders Branderud skriver:

    Le-havdil (att differentiera (skilja mot det ovan och nedan)),
    Den historiska Ribi Yehoshua ha-Mashiakh (Messias) från Nasaret undervisade i (Netzarim Reconstruction of Hebrew Matityahu): ”Ask and it shall be given to you. Request of Elohim and He will give it to you; search and you will find. …..”

    Ribi Yehoshua undervisade i enlighet med Tan’’kh (kristna kallar sin “översättning” för “Gamla Testamentet”). I Mishlei Shlomoh (”Ordspråksboken”) 28:9 (på hebreiska) är det tydligt att Skaparen vill att man ska göra sitt bästa att praktisera Hans direktiv i Torahn (”Moseböckerna”) innan man ber.

    Det är viktigt att skilja på den första århundradets historiske första århundradets Ribi Yehoshua ha-Mashiakh (Messias) (en judisk ledare) från Nasaret och den kristne Jezus. Le-havdil (att skilja åt), Ribi Yehoshua är den historiska personen vars undervisning sedan blev förvrängd och nu finns den förvrängda undervisningen att läsa i ”Matteusevangeliet”.

    Den historiske Ribi Yehoshua var enligt en logisk analys (se: http://www.netzarim.co.il) av de tidigaste manusskripten (inkluderandes de logiska implikationerna av Ben Gurion-professorn Elisha Qimron’s forskning om Dödahavsrullarna 4Q MMT) av det som kristna kallar ”Matteusevangeliet” (som är förvrängt från det ursprunliga dokumenten och strider emot Torahn (”Moseböckerna”) en Torah-lärare som praktiserade Torahn hela sitt liv. En logisk analys av de första århundradens relevanta dokument bevisar även att hans talmidim (lärlingar) som kallades Netzarim praktiserade Torahn hela sina liv.

    Kristna praktiserar således inte den religion som Ribi Yehoshua och hans efterföljare Netzarim hade (och som Netzarim har idag).

    Den som vill lära sig att följa den historiska Ribi Yehoshua måste lära sig hur på hemsidan http://www.netzarim.co.il

    Anders Branderud

    • Johan Borg skriver:

      Jag förstår inte särskilt mycket av ditt inlägg eller vad det är du försöker säga. Men du skriver:

      ”Kristna praktiserar således inte den religion som Ribi Yehoshua och hans efterföljare Netzarim hade (och som Netzarim har idag).”

      Det stämmer mycket väl. Vi lever efter Jesus Kristus (varav namnet kristendom) och inte någon annan. Aldrig hört talas om varken ”Ribi Yehoshua” eller ”Netzarim”.

Kommentera

