Kristi Himm – what?

Nu har jag och Jonas gjort oss hemmastadda i klassrummet inne på Karolinska skolan. Efter tågträngsel, regn, ömma hälar och lite krubb är vi äntligen redo för de första årsmötesförhandlingarna imorrn bitti. :)

Ville bara slänga ut en liten tanke om Kristi Himmelsfärdsdag som ju firas imorgon. Eller ja, hur många firar Kristi uppstigande till himmelen egentligen? Det är ju en av de största suparhelgerna och för de flesta betyder Jesus ingenting i det här sammanhanget. Så vad fasen hände den där dagen? Man förstår kanske att Jesus rycktes upp i skyn, men varför?

Jesus levde, predikade, dog och uppstod. När han hade uppstått umgicks han i 40 dar med sina lärjungar innan det var dags för avfärd. Lärjungarna delade en sista måltid tillsammans med Jesus när han talade sina sista ord:

“Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.” – Apg 1:8

Vad händer här egentligen? “den helige Ande”?? Det här är ju Jesu allra sista ord på jorden så det här borde ju vara rätt viktigt…

Gud finns i tre former – Fadern, Sonen och den helige Ande. Fadern är den som oftast kallas Gud, Skaparen, det är han som håller ihop allt. Han är grunden. Sonen är Jesus; Gud som blev människa, det mest centrala i kristen tro. Det är tack vare att han dog och uppstod syndfri som vi kan komma till Gud. Och den helige Ande fungerar lite som en GPS i vardagen, som det mobila bredbandet som utgör förbindelsen mellan dig och Gud.

Det är kanske lite svårt att greppa, men det är egentligen inte konstigare än vatten. Vatten har också tre olika former; flytande, vattenånga och is – men det är fortfarande vatten.

Så det som hände här var att Jesus lovade att sända den helige Ande till människorna. skulle vi få kraft, skulle vi börja vittna/berätta om Jesus ända till jordens yttersta gräns. Det låter som att det är först med den helige Ande som grejer börjar hända.

Och så blev det. Den helige Ande kom till lärjungarna under pingstdagen som du kan läsa om i början av Apostlagärningarna 2. Då brakade det loss ska du veta! Det hördes ett väldigt dån, alla blev mycket uppskakade och plötsligt började lärjungarna tala på främmande språk om “Guds väldiga gärningar” som folk från alla håll och kanter förstod. Dessutom höll Paulus ett rätt coolt tal.

Och så här är det än idag och det är det vi firar – löftet om den helige Ande. Som kristen tar man emot honom i sitt liv, och även om det inte dånar och man börjar tala i tungor så får man den kraften Jesus berättar om. Kraften att stå upp för sin tro, livskraften, kraften i bön… Det är verkligen som att en helt ny värld öppnar sig för en. Verkligen. Helt nya möjligheter, någon att vända sig till i alla lägen, någon som svarar på ens frågor och böner…

Ja, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här, men jag känner att jag får runda av här. Dels för att du inte ska bli uttråkad och för att det börjar kännas i ryggen av att jag sitter hukad över datorn på golvet som jag gör. ;)

Jag vill verkligen ha lite dialog här. Ställ massa frågor! Säg vad du tycker om bloggen, om inlägget, om mig, om kristendom, om Gud, om köttbullar och lingon… Jag vill snacka med dig! Det är liksom halva nöjet med att driva en blogg, samtalen i kommentarsfältet. :)

Godnatt och Guds frid!

Annonser
Taggad , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Kristi Himm – what?

  1. Maria K skriver:

    Underbart Johan! Du gör ett fantastiskt jobb med den här bloggen. Det är en fröjd att läsa dina inlägg. Gud välsigne dig!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: