Gamla guldkorn och bönesvar.

Sitter uppe alldeles för sent. Ska skriva nationella provet i Svenska B 08:00 imorrn bitti, men jag känner ändå behovet av att komponera ett litet inlägg innan jag går och lägger mig. :)

Satt här nu och läste de första inläggen jag skrev. Otroligt roligt!
Vad mycket bra saker jag fått sagt!

Det här är bara några få av alla 220 publicerade inlägg. Använd gärna sökfunktionen eller bläddra i antikvariatet här till höger för att hitta fler guldkorn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Och när vi ändå är inne på ämnet blogg och skriverier så vill jag publicera en himla fin kommentar jag fick:

Hej!
Jag är en artonårig tjej som bor i Eskilstuna. Gud är anledningen till att jag hamnade på din blogg. Det började med att jag kuggade på min uppkörning i tisdags och sedan dess har jag känt att jag måste komma närmare Gud för att klara nästa uppkörning. Jag har läst Bibeln som aldrig förr, bett mycket mer än vanligt, pratat mer med Gud, lyssnat på lovsång och helt enkelt sökt tröst, hjälp och kunskap inför nästa uppkörning.

I detta sökande hamnade jag alltså på din blogg. Ditt skrivande får mig verkligen på bra humör och det känns så positivt att läsa om ditt liv som kristen och även om jag har kristna kompisar, går i kyrkan och är med i en hemgrupp så känns det så himla bra och uppmuntrande att läsa det du skriver.

Jag vill bara säga tack! Och jag vill även att du ska veta att jag aldrig någonsin förr har vågat skriva en kommentar till ett blogginlägg förut och när jag skrev den här kommentaren var det som att Gud utmanade mig att skriva den.

Tack!

Det är verkligen jag som ska tacka. Det är intressant att hon skriver att hon aldrig vågat kommentera ett blogginlägg innan men att Gud utmanade henne till att skriva ett ändå, för det här är ett bönesvar för mig.
Tycker det känns tungt med bloggen ibland, just för att jag skriver så oregelbundet, och ibland tvivlar jag på hur många som bryr sig om det jag skriver överhuvudtaget. Då var detta en otrolig uppmuntran.

Det är så coolt hur Gud låter våra vägar korsas!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Annonser
Taggad , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Gamla guldkorn och bönesvar.

  1. Gabriella skriver:

    Det där var det mest korkaste jag någonsin läst. Det är helt otroligt hur man kan vara så dum att tro på något som inte är bevisat att det funnits/finns. Gud finns inte sålänge han inte kan bevisas. Om gud finns, varför visar han sig inte? Han vill väl att alla ska vara goda och tro på honom? Och den där tjejen.. alltså.. HAHA är hon så dum att hon tror att hon inte klarar en uppkörning utan ”guds hjälp”?! Alltså det här ju pinsamt. Det är hennes eget fel att hon inte klarade uppkörningen, hon får väl köra mer bil och träna! Så fort något går fel då ska man börja tro på gud och sånt bullshit. Och jag hoppas verkligen inte att DU ska hjärntvätta och tvinga på ditt barn med den kristna tron. Det är ju enbart därför människor tror på sånt skit. Så skönt att Sverige blir mer och mer ateistiskt.

    • Johan Borg skriver:

      Hej Gabriella!
      Grymt gött med lite kritik så jag får jobba lite. ;)

      Du frågar hur jag jag kan vara så dum att tro på något som inte är bevisat att det finns. Då ställer jag en motfråga: Hur kan du vara så korkad att tro att det finns något som heter kärlek? Och vad fasen är ”människovärde” för jäkla trams? Vi är ju i grund och botten bara meningslösa ihopsättningar av atomer och partiklar, uppkomna av ingen anledning alls. Vi är bara primitiva djur med överlevnad som enda drivkraft. Allting är bara en enda stor hopplös maskin som inte fyller något som helst syfte. Alltså stämmer det inte att vi är ”lika mycket värda”, nej, vi är alla lika värdelösa.
      Vad är så hemskt med att Hitler bestämde sig för att ta livet av miljontals judar egentligen? Det kan ju inte finnas något gott och ont när allt bara är fysik och atomer. Ingenting spelar ju någon roll! Det kan ju inte finnas någon mening med livet, om vi bara är programmerade till att överleva, så som alla andra djur.

      Jag hoppas att vi är båda överens om att det här inte stämmer. Vi vet mycket väl att vi kan älska andra människor. Vi vet att vi har moral, att det finns gott och ont. Men vi kan inte bevisa det. Det finns inte empiriska, vetenskapliga bevis att dra fram som varken ger skäl till vad kärlek och moral är, eller varför de två sakerna ens skulle existera.

      Så, vad är kristen tro egentligen? Definieras min tro av vetenskapliga argument mot evolutionsteorin? Beror den personliga övertygelsen enbart på att det där med Jesus verkar rätt så najs? Nej, skillnaden mellan en bekännande kristen och en ateist/agnostiker/sekularist är att jag har upplevt något som jag inte kan förklara med inomvärdsliga/vetenskapliga/mänskliga termer. Jag har hört talas om Jesus som dog för mina synder, att jag kan få evigt liv och att Han kan ge mig mening med mitt liv här på jorden. Jag har sedan bett till denne Jesus, bett om bevis för Hans existens, bett om hjälp i kniviga situationer och bett om mening med mitt liv.

      Det är dock inte det viktigaste.

      Det viktigaste är att mina böner har blivit besvarade. Eftersom mina böner blir besvarade när jag ber till kristendomens Gud tar jag det som ett bevis för att det är på riktigt. DET är vad som skiljer en kristen från en icke-kristen – erfarenheten av det övernaturliga. Livet som kristen är fullt av övernaturliga händelser eftersom Gud är övernaturlig; och Jesu död och uppståndelse – som hela den kristna tron baseras på – är övernaturlig.

      Jag vet inte hur gammal du är, men tids nog kommer du ställas inför livskriser när du inte vet vad du ska ta dig till. Då är det väldigt skönt att ha någon att vända sig till som ger tröst och faktiskt visar vägen ut genom det.

      Svara gärna på det här. Hade varit roligt att höra hur du tänker. :)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: