En helt. Otroligt. Ofattbart. Underbar. Kväll…

Jag är helt uppfylld just nu. Jag är helt galet kär i Jesus just nu och jag vill bara ropa av glädje över allt han gör för mig och överallt! :D

Är det här lite för mycket text för dig, gå längre ner på sidan och titta på Youtube-klippet jag länkar till här. Det borde alla i hela världen få se…

Dagen började med ett fantastiskt seminarium med Peter Landgren om hur man kan läsa och förstå gamla testamentet. Galet nyttigt! Som jag skrev i förra inlägget kampas jag mycket med den delen av bibeln. Vad är det för Gud som presenteras där egentligen? Peter ville trycka mycket på att man måste läsa allt i sitt sammanhang. Läs det som en vanlig bok. Läs lite innan och lite efter för att förstå vad det handlar om.

Sedan var det middag på Sven Eriksongymnasiet för alla medarbetare på Oas. Sjukligt duktig kock! Vi får alltid supergod mat och två mål mat dessutom; lunch och middag. Fy vad bortskämda vi blir.
Satt vid bordet med P-O, hans fru Angeta, Lindis och Johann. Lindis var intresserad av seminariet om ockultism som jag var på, så det blev att jag höll ett kort sammandrag om vad Lars Westberg och Pehr Vitalis snackade om.

oas 2008

Johan HP Johansson

Kort därefter var det ju kvällsmöte i Boråshallen. Den messianska juden Israel Pochtor talade om de messianska judarnas situation i Israel idag. Och det var väl intressant, men var lite långt och berörde inte så mycket. Härligare blev det dock under lovsången. Shit, vad Jesus rörde sig i lokalen! Jag ryser när jag tänker på det… Den Helige Ande var verkligen aktiv ikväll! Även om Boråshallen är en otroligt svår lokal att mixa i och försöka hitta bra nivåer på alla instrument och sångare så lät det en stund där riktigt, riktigt bra. Allt bara stämde och det var en sådan otroligt skön stämning.

I Borås hålls varje torsdag under sommarmånaderna konserter med kända artister – logiskt kallat Sommartorsdagarna. Ikväll höll Shirley Clamp, Sanna Nielsen och Sonja Aldén konsert tillsammans och efter de gått av scen efter tio på kvällen klev Ungdoms-OAS upp på scenen. Ungdoms-OAS är ett ungdomsläger som pågår under OAS-konferensen lite avskiljt från ”Vuxen-OAS”. De hade alltså fått chansen att på samma scen med ca 10 000 människor som rör sig nere på stan få hålla sitt kvällsmöte där.

Det började med ett drama.  Jag vet, det kan låta lite lamt. Men på den scenen, med den fantastiska ljud- och ljusutrustningen och med de skådespelarna gick rysningarna genom kroppen som aldrig förr. Jag skriver här med darr på fingrarna och nästan yr av alla kårar som rusar genom kroppen när jag tänker tillbaka på det. UngdomsOAS hade en kille som stod tillsammans med ljusteknikern och visade vad för ljuseffekter han skulle lägga på vid olika tillfällen, vilka färger han skulle använda osv.

Det absolut mäktigaste var vid ca 3:20 in i klippet nedan, när tjejen springer mot Jesus. Då började alla lampor blinka frenetiskt som att det blixtrade, medan den här otroliga kampen utkämpas mellan Jesus och de onda. Ååh! Så HÄFTIGT!

Under Winterfest 2006 i Knoxville, Tennessee framförs detta drama nästan exakt på samma sätt som på Stora Torget. Luta dig tillbaka och bara njut:

Jag behöver inte kommentera detta ett dugg. Jag håller på att börja gråta varje gång jag ser det. Och jag höll på att börja gråta där nere på torget. Jag vart helt tagen.

Efter det inledde Hans Weichbrodt, präst och inspiratör i Oasrörelsen, sitt tal med:

Hej, mitt namn är Hans Weichbrodt och jag är präst. Och ikväll hade jag tänkt berätta om när jag hamnade i fängelse…

Han fångade självklart ens uppmärksamhet direkt. Vilken otroligt härlig man det är! Han har humor och lägger fram det han vill ha sagt på ett sjukt bra sätt. Efter ett fängslande tal (hihi) om Guds ledning spelades två låtar. Bland annat Lisa Nilssons Du. Hon sjunger väl om någon kille, men det skulle lika gärna vara om Gud. Riktigt fin. Bra av dem att inte ta renodlade lovsånger, vilket skulle kunna avskräcka vem som helst.

Nästa programpunkt var Gabriella som intog scenen och berättade om när hon blev kristen. En ung, 22-årig tjej som berättade att hon inte var uppvuxen i en kristen familj eller i ett kristet sammanhang överhuvudtaget. När hon var 12 fick hon ätstörningar och började i tidig ålder med alkohol och droger för att fylla det tomrum, luckan i henne. I 15-årsåldern undrade hennes kompisar om hon inte skulle konfirmera sig. Hon vägrade bestämt, men tänkte sedan efter och tänkte att hon kunde i alla fall se vad det är hon tackar nej till. Så i nian började hon gå till konfirmationsläsningen.

Hon var kaxig och ställde så där jobbiga frågor till prästen bara för att käfta. Men så åkte de på konfirmationsläger i Holsbybrunn och besökte den internationella bibelskolan där. Det gick upp ett ljus för henne, att kristna inte alls var så ensamma, utstötta och tråkiga som hon först hade tänkt. De var ju helt normala, skitsnygga, skämtade och hade humor! Hon frågade sin rumskamrat som gick på skolan varför hon skulle tro på Honom när hon frågade. Och under en gudstjänst där tog hon steget och beslöt sig för att bli kristen.

Sjukt bra val av person att dela med sig av sitt vittnesbörd! Någon som inte kommer från en kristen uppväxt, haft ätstörningar, druckit mycket alkohol, tagit droger, och faktiskt varit på väg att ta livet av sig. Tror att många kunde känna igen sig i henne. Jag är helt övertygad om att någon den här kvällen blev berörd och lyssnade till vad som sades.

Tack Jesus för det!

Taggad , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

12 thoughts on “En helt. Otroligt. Ofattbart. Underbar. Kväll…

  1. Ulrika skriver:

    Åh det där dramat har vi också gjort i våran kyrka!
    Jag satt och skakade i flera minuter efteråt. Det är helt fantastiskt!

    Låter som en härlig kväll. :)

    • Johan Borg skriver:

      Ah, det är underbart… Bäst genomförda dramat jag sett på mycket länge…

      • Notsri skriver:

        Samma här… jag var med på repet i missionskyrkan när de skulle göra det, eftersom jag kände en som skulle vara med i dramat… jag skulle säga vad jag tyckte om det sedan… jag grät. Det är inte ofta jag gör det, manlig som jag är, men jag grät. Det var precis det jag behövde i den stunden, och efter det repet har jag sett det dramat tre gånger – jag har gråtit var enda gång… även nu.

  2. […] bloggar som nämner BoråsOas: Ulf Ekman, Johan Borg, Linnea Olsson. […]

  3. Så roligt att du berättar om hur det var. Låter verkligen helt underbart. <3
    Har sett det där dramat flera gånger förut på YouTube. Så bra.
    Blessings!

  4. minutz3 skriver:

    Ja, ”Lifehouse’s Everything Skit” har jag sett många gånger förut, och den berör verkligen. IgniterMedia på YouTube gör grymma videor, se t.ex. ”It’s Not Over”: http://www.youtube.com/watch?v=flZ1phdgyZw

  5. LPH skriver:

    ..och det är inte så kul att ni dras in i skit som dessa evenemang.
    Förr eller senare kommer vardagen och då är det bra mera värt att förstå vad som håller vreden, rädslan, ängslan i schack….
    Det är inte showen som är viktig,… den kan man få överallt .
    Den är en spelad, en överdriven sanning.
    Den riktiga sanningen bär alla inom sig. Hittar man den inte, slukas man av rädslan som i sin tur sprider oro till alla andra i din närhet.
    Själen dör aldrig, inte heller minnet.. lös så dina egna bekymmer som du bär inom dig, innan du låter dig förtrollas av ”vanliga” människors behov att söka kickar.
    Att jubel (i klippet) uppstår beror helt och hållet på Gruppen människor som jublar över samma övertygelse. Samma kick får du om du ex går till Googels års försäljnings stämma, IKEA´s , small shop´s , H&M osv.
    Den enda anledningen till dessa kickar är antalet människor som reagerar tillsammans över upplevelsen i övertygelse.
    Vakna.

    Luk 17:20-21

    Och då han blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma, svarade (jesus) han dem och sade: ”Guds rike kommer icke på sådant sätt att det kan förnimmas med ögonen, ej heller skall man kunna säga: ’Se här är det’, eller: ’Där är det’. Ty se, Guds rike är invärtes i eder.”

    Bättre än så kan jag själv inte förklara det.
    Ni är helt och fullt helt själva ansvariga för era handlingar och det är handlingarna som avgör hur ni mår, vad ni får och hur ni slutligen förstår livet och döden innan ni avlider .

    Carpe diem

    • Johan Borg skriver:

      Jag förstår vad din poäng är och till viss del håller jag med. Men menar du att bara för att det är show och för att vi står tillsammans en grupp människor och har det gött, så är det falskt, oäkta och något man borde stöta ifrån sig? Kan man inte vara med om sådant här och samtidigt leva i ”verkligheten”? Att jag är med på sådana här evenemang och njuter av det, betyder det att jag inte har funnit ”sanningen”? Jag förstår inte riktigt varför du attackerar mig.

      Tack för din kommentar!

Kommentera

