Hur ska man få folk att förstå?

En tanke kom till mig i en dröm. Brukar inte komma ihåg mina drömmar, men den här tanken fastnade. Jag drömde att jag gick i en tunnel med en tjej av utländskt ursprung. Hon var också troende. Då berättade jag för henne min tanke (som jag tidigare i drömmen hade formulerat för mig själv).

Funderade lite över, hur ska en icke-troende kunna förstå Jesu budskap? Budskapet är ju att alla människor kan få förlåtelse för sina synder och därigenom umgås med Gud i himmelriket i evighet. Men går man fram till någon som inte tror och säger: ”Det är lugnt, Jesus har förlåtit dina synder.” – skulle den personen då säga: ”Åh, vad skönt” ?

Antagligen inte. Relationen med Jesus är ju en helt annan än vad en människa kan ha här på jorden. Livet med Honom är på ett helt annat plan, liksom. Hur ska man få folk att förstå?

Linnea

På något sätt måste man börja med att förklara vad allt det här handlar om. Vad skulle Jesus, en kille som gick på jorden här för ca 2000 år sedan, ha för inverkan på mitt liv nu? Alla människor tänker någon gång tanken: ”Det måste finnas något större. Är det här allt?” och fylls av längtan efter något mer än allt vårt jordliga. Ska man kanske börja därifrån? Förklara att det finns en andlig verklighet, en andlig som varje dag påverkar oss? Men hur förklarar man då att det är just den kristna guden och att detta har med just Jesus att göra?

Eller kanske kan det vara så enkelt att man berättar berättelsen om Jesus, varför han var tvungen att komma hit ner till jorden, dö och uppstå, och vem Gud är – och sedan bara säger: ”… och därför kan du komma till Himmelriket och tillbringa evigheten där. Pröva själv! Be en innerlig bön till Jesus och be om ett tecken. Så ska du få det.”

Hm. Det kan nog vara så enkelt.

https://i0.wp.com/www.melodic.net/img7/oleborud.jpg

Avslutar det här inlägget med en riktigt, riktigt funky låt av Ole Børud – King of the Road. Han är en kristen låtskrivare som gör väldigt lättlyssnad musik med texter som tilltalar alla. Det här är en tillsynes intetsägande text, men lyssna en gång till och läs texten här så kanske du förstår vad den handlar om. :)

Klicka här.

Märkt , , , , , , , , , ,

7 tankar om “Hur ska man få folk att förstå?

  1. Andra sidan gatan skriver:

    Hej!

    Jag har precis börjat läsa din blogg. Kommer faktiskt inte ihåg exakt hur jag hittade hit. Jag har börjat intressera mig mer och mer för kristendomen på senare tid då jag mött en person som är aktivt kristen. Jag tycker att hennes värderingar och sätt att leva är väldigt bra. Och det grundar sig i hennes tro.

    Därför har jag nu försiktigt börjat söka Gud i hopp om att få en kontakt. Men jag vet inte exakt var man ska börja. Jag läser Minutbibeln varje dag och tänkte även börja läsa Bibeln. Jag försöker be ibland genom att sända iväg en tanke. Jag vet inte hur man gör när man ber. Det kanske finns olika sätt?

    Tack för en bra blogg och stort tack för musiklänken. Jag har direkt fastnat för ”All Because Of You”.

    • Johan Borg skriver:

      Hej!

      Vad roligt att höra du! :)

      Jag skickar mitt telefonnummer till dig i ett mejl så kan vi hålla sms-kontakt. Lite smidigare för min del. ;)

      Ha det fantastiskt!

  2. Notsri skriver:

    En sak jag har lärt mig är att vi får inse att vi inte kan frälsta folk – be för deras frälsning, och försök inte att tala dem till det. Men när tiden för samtal kommer, så känn dig inte orolig över vad du ska säga, för som det står i bibeln kommer Gud att lägga orden i vår mun, och vi kan bara vika undan för Jesu storhet.

  3. Herta skriver:

    Hej! Surfade in här då jag gogglade på kristna bloggar. Det är lite tunt på nätet. Det är viktigt med resonemang och att vi är med och samtalar i olika resonemang. Allt gott med Ditt fortsatta bloggande!

  4. Herta skriver:

    Fel bloggadress förra gången.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: