Digitala tekniken – fett bra?

Vaknade halv fyra idag. Inte så konstigt kanske. Mor, far och lillebror drog till stan och jag gick upp och fick i mig lite mat. Slog upp Borås Tidning och fick läsa:

Haveri på passcentraler

Tydligen hade det krånglat med passcentralernas datorsystem så att de inte kom åt folkbokföringen. Det jag tänkte när jag läste detta var ”Se nu vad som händer när man blir för beroende av teknik!”
Har tänkt på detta en del på sistone. Ju mer vi förlitar oss till datorer och den digitala tekniken, desto mer sårbara blir vi.

Hört talats om EMP? Elektromagnetisk puls är ett fenomen som uppstår när en atombomb exploderar. Detta gör att all elektronik i närheten slås ut. Nu utvecklas vapen som ”>utan en explosion ska kunna sända ut en EMP-impuls över ett stort område.

eldimma_mörkare_border

Tänk dig att en sådan attack riktas mot Heathrow eller New York’s John F Kennedy International Airport. Dessa slussar tusentals resenärer varje dag med flera hundra avgångar. Tänk dig att deras elektronik slås ut. Bokningssystem, information om avgångar, rulltrappor, flygtornet och alla flygplan i närheten. Borta.

Kan du förstå vilken panik som hade utbrytit? Plan hade krockat i luften, upplopp inne i flygplatsen, människor blir nertrampade… Katastrof.

Nu vill EU och många av världens länder göra oss mer och mer beroende av tekniken. Vi ska ha alla våra personuppgifter på nätet, kanske operera in chip i armen med våra personuppgifter, vårt körkort, vårt kreditkort, vårt pass, ja, allt i. Internetbanken, digitaliserad lagerhantering, fler elektroniska passkontroller som kollar upp en mot en databas över svartlistade personer, man vill avlyssna människors datortrafik, göra mobiltelefoner till statliga spårsändare…

Det är en utveckling jag sätter mig upp emot. Det är också därför jag är medlem i Piratpartiet.

Snälla, världen – Ta det lugnt!

3 thoughts on “Digitala tekniken – fett bra?

  1. Svar: Hej, vad roligt att du gillar vår blogg! :)

    Har läst igenom lite som du skrivit. Tänkte speciellt på det här, det med chip kommer ju att komma sen fast i högra handen eller på pannan (Uppenbarelseboken). Ganska creepy egentligen. :/

    Piratpartiet!? Men usch! Hur kan du vara med där? En kompis som är mer insatt i politik än vad jag är har berättat att de vill legalisera prostitution bl a..? Stämmer det? Och att de vill öppna upp Sveriges gränser så att vem som helst kan komma in och bosätta sig osv..?

    God bless.. :)

    • Johan Borg skriver:

      Det är riktigt creepy! Nu vet vi iofs inte exakt hur det som står ska tolkas. Ett sätt är ju att tolka det där märket som just ett inopererat chip. Vi kan bara vänta och se…

      Låter som du går på vad media har att säga om oss hellre än att undersöka saken för dig själv? ;) En rätt bra länk att börja med är Piratpartiets FAQ.
      Piratpartiet jobbar inte med frågor som prostitution eller invandringspolitik. Det är inte vårt område. Piratpartiet kämpar för fri kunskap, delad kultur och ett skyddat privatliv.

      Varför jag är medlem i Piratpartiet?
      För att EU och vår egen regering förtrycker grundläggande mänskliga rättigheter. De vill övervaka sin befolkning i hopp om att fånga terrorister, pedofiler och illegala nedladdare. Konsekvensen blir dock att de inkräktar på vårt privatliv. Vi ska inte längre ha rätten till integritet. Det begreppet har tappats ur statens ordförråd. jag menar, såna där totalitära Big Brother-samhällen med total kontroll över invånarna är ju scenarion man bara ser i film och läser om i böcker, eller hur? Well, vi är på väg mot exakt ett sådant samhälle. Det är vad politikerna vill ha. Och det måste förhindras till varje pris.

      Det är detta Piratpartiet är med och förändrar. Vi vill in i riksdagen och EU (där vi nu fått ett mandat) för att få politikerna att fatta vad konsekvenserna blir om man driver detta för långt. En vanlig missuppfattning är att vi vill in i riksdagen och styra Sverige, men det skulle vi aldrig kunna göra. Det är inte vårt mål heller. När vi gjort det vi ville ha gjort och vi anser att vi kommit upp till en anständig nivå igen så kommer partiet antagligen upplösas. Jag är med i kampen tills dess. ;)

      Fridens!

  2. Ulrika skriver:

    Jag drömde ju faktiskt om det här inatt.
    Att strömmen gick i Töreboda och då mindes jag det här inlägget och drog snabbtänkt slutsatsen att någon riktat en sån elektromagnetisk puls mot en viktig bank i USA som påverkade hela jordens ekonomi.
    Så jag sprang hem från kyrkan som jag befann mig i för att skrikandes varna min familj för att hela ekonomin skulle braka samman inom en timme.
    Och sedan kom massa grannar och gömde sig hos oss.

    Intressant. :) Haha.

Kommentera

