Ting.

Jag följde Lisa till tågstationen idag efter skolan. På väg hem gick jag förbi två killar i 14-årsåldern som låtsasbråkade. Så råkar kille A knuffa till kille B så att B tappar sin ryggsäck på gatan. ”Vad gör du? Den kostade fan 400 spänn!”, utbrast han. Kompisen skrattade. ”Tur att det inte var den här du sabbade”, sade B och syftade på träningsbagen han bar i ena handen.
Han påstod vidare att den kostade 6 000 kr för att den tillhört någon speciell. Han frågade kille A: Vet du vem som tillhört den?”

Detta var ju felformulerat, och borde egentligen ha varit: ”Vet du vem den här har tillhört?”. Men även om det var fel uttryckt så hade han ändå en poäng. Vårt samhälle har formats så att det många gånger inte är vi som äger våra prylar – utan våra prylar som äger oss.

I och med att jag köpt en egen laptop och ny studioutrustning har jag känt ett starkt behov av en ordentlig arbetsbänk tillägnad endast musikmakeri, just för att jag inte vet vart jag ska undanvara alla mina grejer, och hur jag på ett smidigt sätt ska kunna göra musik med en massa utrustning överallt.

Det slog mig hur onaturligt det är. Just då tänkte jag inte på själva prylarna utan på att vara uppstressad över hur man ska förvara alla saker. Vi lever i ett så materialistiskt samhälle att vi knappt vet vart vi ska göra av dem. Det är helt enkelt inte naturligt att stressa upp sig för sådana saker.

Det finns viktigare saker att göra här i livet. Att vårda relationer, förverkliga sig själv, pröva på den där ”Jesus-grejen” – och att faktiskt leva och njuta av livet.

Det tänker jag på ibland.

Taggad , , , , , , , ,

Kommentera

